Unika människor behöver unika kanaler.
Din kundbas består av en brokig samling människor med olika vanor och beteenden. Det här påverkar hur de vill ha information för att ta den till sig, och också hur de vill betala sina fakturor. Idag gäller det mer än någonsin att du vet mer om dina kunder för att verkligen träffa rätt. Att nå fram, att få betalt – eller att få en reaktion överhuvudtaget kan vara avgörande.
När vi summerar vår årliga undersökning Kanalvalet, ser vi hur olika det faktiskt kan vara. Hur man bäst tar till sig av reklam, information eller vilket sätt man väljer att betala på är långt ifrån bara en fråga om ålder och kön. Vi är långt mer olika än så.
Känner du dina kunder?
Ja, inte personligen kanske. I årets presentation av Kanalvalet har vi valt att gestalta ett antal kundporträtt från verkligheten för att visa hur olika dina kunder faktiskt beter sig. Garanterat har du ett flertal personer i din kundbas som passar in på flera av beskrivningarna – och då blir det tydligt hur viktigt det är att kunna kommunicera i alla kanaler.
I årets artiklar om Wilmer, Kerstin, Eva, Stefan, Kennet och Maja får du bra ledtrådar till att kunna välja vilken kanal som passar vem, när och med vad.
Digitala brevlådorna har ökat förtroende
Generellt kan vi se att de digitala brevlådorna ökar i trovärdighet, med ett ständigt ökat förtroende för varje år vi gjort undersökningen. Digitala brevlådorna knappar in på e-fakturan även när det gäller att använda dem för betalningar. Tidigare har vi sett tendenser att även om man fått fakturor i sin digitala brevlåda, har man valt att gå över till internetbanken för att utföra själva betalningen. Men för varje år, med enklare utformade betallösningar, ser vi en ökning av andelen som stannar kvar i den digitala brevlådan och betalar där.
Det område som verkligen sticker ut i årets undersökning är vilken kanal man föredrar för påminnelser eller inkasso. Där har de digitala brevlådorna ett tydligt övertag och ligger absolut högst.
Bland de digitala brevlådor som finns i Sverige, är Kivra den absolut mest kända, där hela 99% känner till den. Långt mer än Min Myndighetspost och Billo med sina 28% respektive 12%.
Fysiska brev fortsatt bäst för reklam och välgörenhet
De fysiska brevens tid är absolut inte förbi! Vi ser tydligt att det är den kanal som är absolut mest önskad när det gäller både reklam och information från välgörenhetsorganisationer.
Urval och syfte
Kanalvalet är en beställd undersökning utförd av Norstat på uppdrag av oss på 21grams. Syftet är att ta reda på hur mottagarna ser på den kommunikation de får från olika avsändare i olika kanaler.
Undersökningen genomfördes i oktober 2023. Sammanlagt svarade 1 024 personer i Sverige på en digital enkät, jämnt fördelade i ålder, geografi och kön.
Ladda ner rapporten som PDF sidvis i stället för per uppslag